Нафтопродукти можуть подешевшати на 45-50 коп./л, якщо Рада замінить
фіксований акцизний збір на паливо (для бензину А-95 це близько 2 грн на
літрі) так званим плаваючим, величина якого залежить від ціни нафти на
світовому ринку.
Прес-секретар прем'єра Миколи Азарова Віталій Лук'яненко
підтвердив, що Кабмін схвалив рішення ввести плаваючу ставку:
"Розробляється такий законопроект, заснований на прив'язці до біржової
ціни нафти, більше поки нічого не можу сказати, фахівці працюють над
цифрами".
Як роз'яснив нам директор консалтингової групи "А-95" Сергій
Куюн, суть плаваючої ставки в тому, що якщо ціна на нафту (і на
нафтопродукти) у світі зростає, то акциз на "паливку" знижується, а коли
нафта дешевшає, то частка акцизу у вартості бензину або дизпалива,
навпаки, зростає. Тобто коли трейдер купує паливо дорожче, він платить
акциз менший і навпаки, а в сумі ціна палива плюс акциз є постійною
величиною. При цьому ціни для покупців не змінюються, а бюджет отримає
ті ж гроші, що і при фіксованому акцизі. Однак Куюн вважає такий
механізм складним і малоефективним і ратує за просте зниження акцизу,
яке можна компенсувати збільшенням податків на видобуток нафти.
"У 2012 році нафтодобувачі отримали пільги, а споживачі -
збільшення акцизів, хоча в умовах високих цін на нафту має бути
навпаки", - говорить С.Куюн. За його підрахунками, нафтовики спокійно
можуть дати держскарбниці близько 4 млрд грн (втрати від зниження акцизу
- до 1,5 млрд). - Аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр
Сіренко сподівається, що нова формула стягування акцизу призведе до
того, що при нинішній ціні нафти ($125 за барель) він зменшиться
приблизно на 50 коп./л, що має на стільки ж знизити ціну літра бензину
або ДП. А от коли нафта подешевшає, то частка акцизу збільшиться, до
бюджету надійде більше коштів.
"Практика показує: нафта дорожчає - і бензин теж, але зворотний
процес йде набагато важче, - каже Сіренко. - Тому потрібен жорсткий
контроль за трейдерами, щоб вони не "забували" знижувати ціни,
перекладаючи підвищений акциз на споживачів палива" . Виходячи з досвіду
2011 року, коли знижували акциз, Сіренко прогнозує, що якщо
законопроект розглянуть за прискореною процедурою, то він може вступити в
силу вже до травня. Куюн більш песимістичний - не раніше початку
червня.
Джерело: http://news.finance.ua/ua/~/1/0/all/2012/04/08/275419